Nykyajan lapset ovat näppäriä tekniikan kanssa. Jokaisella pikkunassikalla näyttää olevan uusinta huutoa olevat älypuhelimet, joita he näpläävät jatkuvasti muun muassa julkisissa kulkuvälineissä sen minkä kavereilta hengaamiseltaan ehtivät. Toista se oli, kun kännykät tulivat. Silloin lainattiin aluksi isän tai äitin puhelinta, joka oli hirveä halko. Siitä lähetettiin iltaisin muutamat tekstiviestit kaverille. Kaverillee oltiin kateellisia, jos hän sai puhelimen ennen itseä ja jos hänellä oli hienompi puhelin kuin itsellä. Silloinkin oli toki suosittuja pelata matopeliä ja tilata soittoääniä.
Muistan, kun esimerkiksi Seiska-lehdessä oli sivutolkulla nähtävissä puhelimeen logoja, joita nykyään ei ole olemassakaan. Entisajan puhelimet myös olivat paljon yksinkertaisempia kuin nykyajan. Ei puhettakaan, että puhelimella olisi voinut ottaa valokuvia, käyttää sosiaalista mediaa, olla koko ajan online ja katsoa netistä vaikka bussiaikatauluja. Nykyajan lapsilta sujuu käden käänteessä niin uusimpien älypuhelimien kuin MAC-käyttöjärjestelmän omaavien tietokoneiden ja iPadien käyttö. Miten opettaa lapselle nuo taidot?
Näytä esimerkkiä
Paras tapa opettaa on aina esimerkin kautta. Vanhempana kannattaa aina ensin näyttää ja antaa sitten lapsen tehdä perässä. Ensimmäiset tietokoneen painallukset voidaan tehdä vaikka yhdessä, niin että vanhemman käsi on hiirellä lapsen käden päällä. Näytetään siis toden teolla kädestä pitäen. Samaa taitoa kannattaa kerrata useampia kertoja niin suu sanallisesti neuvoen kuin erityisesti näyttäen. Ensin siis pelkästään näytetän useita kertoja, sitten tehdään yhdessä tuumin. Sitten kysytään lapselta, miten opetettu taito menikään. Lapset ovat nopeita oppimaan, joten yleensä lapsi osaa tässä kohtaa toistaa asian, jos se on hänelle tarpeeksi monta kertaa näytetty, neuvottu ja vielä yhdessä toistettu.
Älä anna leikkiä yksin
Lasta ei välttämättä kannata päästä yksin leikkimään kalliilla läppärillä, sillä se voi pian olla sitä menoa entinen peli. Lapsi saattaa viskata koneen helpommin vahingossa lattialla kuin aikuinen tekisi. Hän ei välttämättä ymmärrä sitä, että kone voi mennä tästä rikki. Asia riippuu tietysti siitä, minkä ikäinen lapsi on kyseessä. Noin 5-vuoden iässä lapset alkavat olla jo sen verran järkeviä, että heille voi luottaa käyttöön arvokkaitakin laitteita – toki on ainakin aluksi parempi valvoa käyttöä vierestä. Riippuu myös lapsen tempperamentista, kuinka rauhallisesti hän osaa tietokonetta käyttää. Lapsissa on paljon eroja. Osa on täysin rauhallisia ja tekee kiltisti, kuten pyydetään. Osa taas on hirveitä häslääjiä, joiden käsiin ei voi laskea mitään arvokasta tai se on kohta seinässä.
Tämä riippuu toki siitä, miten lapsi on kasvatettu eli katseet kohdistuvat kuitenkin vanhempin. Kannattaa siis pitää vakuutukset kunnossa. Kaikkien vakuutusten pitäisi korvata tietokoneen tippumisvahinkoja, mikäli on noudattanut suojeluohjeita. Jos kertoo, että pieni lapsi on käyttänyt konetta, vakuutusyhtiö saattaa ollakin sitä mieltä, että se ei korvaakaan vahinkoa. Vähintään korvauksen saajan on maksettava 150 euron omavastuu saadakseen koneensa uudeleen käyttökelpoiseksi. Kaikkia vikoja koneista ei toki voida korjata. Allekirjoittanut on saanut koneensa tiputtamalla koneesti näytön säröille siten, että kone ei enää lähde auki. Toisella tippumiskerralla kone koneesta meni mikki rikki, minkä annoin olla. Koneen mikki alkoi pitää ärsyttävää ääntä, mutta kone toimi siitä eteenpäin vielä neljä vuotta.
Lapset voivat myös yksin erehtyä erittäin väärille sivuille. Pahimmillaan lapsi päätyy monen koukeron kautta aikuisviihdesivulle tai vielä pahempaa – pelaamaan aluksi ilmaiskierroksia netticasinolle. Monen monta tarinaa on kuultu, kuinka lapsi on tiennyt kuinka luottokortti toimii, esimerkiksi kännykkäpelien tilaamisen takia, “lainannut” sitä vanhemman kukkarosta ja jatkanut hassun näköisten hedelmäpelien pelaamista netissä. Kannattaa siis tehdä raja selväksi jo heti kättelyssä, minne saa mennä ja minne ei!
Koulussa opetetaan
Onneksi lapset oppivat tietokoneiden käyttöä nykyään myös koulussa. Kaikki ei jää vanhempien harteille. Koulun koneet ovat aina pöytäkoneita, jolloin niiden lattialle saattaminenkin on vaikeampaa. Koulussa ollaan myös varauduttu siihen, että lapset eivät ole etevämpiä koneiden käyttäjiä, joten vakuutukset on oltava jälleen kunnossa.